Mitä on Biohammaslääketiede?

Biologinen hammaslääketiede ei rajoitu ainoastaan hampaiston tarkastamiseen ja huoltamiseen. Teemme kokonaisvaltaisen kartoituksen potilaan terveydestä, tavoitteenamme löytää yksilöllinen hoitoratkaisu. Pyrimme käyttämään terveydelle mahdollisimman vaarattomia materiaaleja esim. paikkauksessa.

Yhä tärkeämmäksi alueeksi on muodostumassa terveellisen ravinnon tuntemus niin, että eivät ainoastaan hampaat ja suuontelo voi hyvin, vaan koko ihminen. Onkin hyvä tarkkailla, että vitamiinien, hivenaineiden ja rasvahappojen riittävä saanti tulee taattua.

Koska hammaslääkäri työskentelee ruuansulatuskanavan alkupäässä, hänen on hyvä mahdollisuus seurata potilaan ruokailutottumuksia ja antaa tietoa oikean ravintoainekoostumuksesta. Näin hammaslääkäri voi osaltaan edistää terveyden parantamista.

Erityisongelmia

Erityisongelmina ovat tietysti hammashoitomateriaalien biologinen soveltumattomuus, tulehduspesäkkeet ja niiden toteaminen sekä purentahäiriöt. Hampaiston toksiinit eli myrkyt ja piiloinfektiot voivat saada aikaan monenlaisia oireyhtymiä koko elimistössä. Mikäli sinulla ilmenee epämääräisiä vaivoja, voi syy löytyä suustasi!

Osa biohammalääkäreistä on paneutunut turvalliseen amalgaamisaneeraukseen. Amalgaami on elohopean ja useiden muiden metallien seos ja sellaisenaan elimistölle haitallinen aine.

Valitettava toisasia on, että sairaanhotokustannukset ovat 30 vuodessa kymmenkertaistuneet ja silti ihmiset ovat sairaampia kuin koskaan aikaisemmin kroonisten sairauksien lisääntyessä kaiken aikaa. Liekö syynä varsinkin suurten ikäluokkien suissa muhivat amalgaamipaikat?

Viva! Terveys! 1/2007